Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Partier vil have dødsulykke ved Tørring under lup

Arkivfoto - ikke fra den omtalte ulykke.

Partier vil have dødsulykke ved Tørring under lup

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Myndighederne henlagde arbejdsulykke, hvor en lastbilchauffør omkom i en defekt lastbil. Nu vil flere partier have tilsynsmyndigheden til at granske dødsulykker i trafikken.

Tørring: En sønderjysk enke har netop fået godt 978.000 kroner i erstatning efter, at hendes mand i 2013 døde i en arbejdsulykke nær Tørring, som myndighederne havde henlagt uden straf til arbejdsgiveren. Men dermed slutter sagen ikke.

Flere politiske partier vil have beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) til at sørge for, at Arbejdstilsynet undersøger behandlingen af denne og andre arbejdsrelaterede dødsulykker, der er sket i trafikken de senere år, skriver Fagbladet 3F.

Hos SF mener beskæftigelsesordfører Karsten Hønge, at det i den konkrete sag var forkert af Arbejdstilsynet blot at betegne dødsulykken som en færdselsulykke, når chaufførens arbejde bestod i at køre lastbil.

- Det er ubegribeligt, at hverken Arbejdstilsynet eller politiet tog fat i sagen. Det er som om, at den ene myndighed overlader det til den anden at gøre noget, og så gør ingen af dem noget, siger Karsten Hønge.

Da ulykken skete 5. august 2013, var 50-årige Jakob Platz Rasmussen på arbejde.

3F'eren kørte i sin arbejdsgivers lastbil, som var læsset med grus. Pludselig eksploderede lastbilens højre forhjul på den midtjyske motorvej kort før afkørslen til Tørring. Lastbilchaufføren mistede herredømmet over bilen, der fortsatte ud i en kornmark. Trækkeren og anhængeren blev totalskadet og førerhuset mast.

Selv om en bilinspektør hos politiet kort efter dødsulykken i 2013 konstaterede alvorlige fejl på lastbilens dæk og styregeometri, fik arbejdsgiveren hverken en bøde efter arbejdsmiljølovgivningen eller færdselsloven, skriver 3F-bladet.

Arbejdstilsynet undersøgte ikke ulykken med henvisning til, at der var tale om en færdselsulykke, og at tilsynet ikke undersøgte trafikulykker. Uden at afhøre vognmandsfirmaet standsede politiet senere efterforskningen i sagen.

Ifølge Sydøstjyllands Politi blev det aldrig til en sag efter arbejdsmiljøloven, fordi Arbejdstilsynet efter at have modtaget politiets rapport om ulykken skrev tilbage, at tilsynet ikke vil foretage sig yderligere.

Christian Juhl fra Enhedslisten mener, at lastbilen var et arbejdsredskab for den afdøde lastbilchauffør. Og at arbejdsgiveren burde have fået en bøde efter arbejdsmiljølovgivningen for alvorlige fejl og mangler på lastbilen.

Lennart Damsbo-Andersen (S), der er medlem af Folketingets beskæftigelsesudvalg, vil have beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen til at sørge for, at Arbejdstilsynet på ny vurderer lastbilchaufførens dødsulykke fra august 2013. Samt sørge for, at Arbejdstilsynet igen gennemgår de 21 dødsulykker, der ifølge tilsynet skete i trafikken i perioden 2012 til og med 2015.

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) fastslår i en mail til Fagbladet 3F, at det er afgørende, at efterladte får den erstatning, de har krav på, hvis det ulykkelige sker, at deres kære bliver dræbt på jobbet.

Ministeren peger på, at Arbejdstilsynet sidste år ændrede praksis, således at tilsynet systematisk følger op på alle trafikulykker i arbejdstiden med dødelig udgang, hvis det ikke helt klart kan udelukkes, at der er sket en overtrædelse af arbejdsmiljøloven.

- Jeg kan også forstå på Arbejdstilsynet, at det vil vurdere, om der kan være grundlag for at genoptage den konkrete sag. Jeg synes, at det rigtigt og vigtigt, at der bliver fulgt op på alle alvorlige arbejdsulykker, udtaler Troels Lund Poulsen i den skriftlige kommentar til Fagbladet 3F.

Mest læste