Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Politikere søger juridisk rygdækning: Vejkøb lyder lidt for billigt

Dette skilt skal efter planen væk 1. juli - men inden vil politikerne have en garanti for, at det er juridisk holdbart at købe vejen og dermed bane vej for åbningen for almindelig trafik. Foto: Mette Mørk

Politikere søger juridisk rygdækning: Vejkøb lyder lidt for billigt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Byrådspolitikere vil have sikkerhed for, at det er lovligt, at kommunen køber vej for en halv million kroner

Vejle: Politikere i Vejle Byråd vil have en juridisk garanti, inden de næste onsdag siger ja til at kommunen køber et vejstykke af det kommunale affald og genbrug.

Købet skal sikre, at den såkaldte affaldsvej fra motortrafikvejen i ådalen til Vestre Engvej bliver åbnet for almindelig trafik. Siden den blev indviet i 2011 har den været reserveret til kørsel til affalds- og genbrugspladsen for enden af Vestre Engvej. Det er nemlig det brugerejede renovationssystem, der har betalt for vejen.

I starten af maj krævede borgmester Jens Ejner Christensen (V) en løsning på det problem. Sammen med Dansk Folkepartis Lars Aarup pegede han på det paradoksale i, af Vejle kæmper med trafikproblemer samtidigt med, at en vej ikke kan udnyttes fuldt ud.

Kommunen kan overtage affaldsvej for en slik
Cowis beregning
I notatet til politikerne henviser de rådgivende ingeniører fra Cowi til en hurtig afskrivningsprofil på den 800 meter lange vej fra rundkørslen til affald og genbrugspladsen.Den hurtige afskrivning skyldes, at pladsen skal flytte fra ådalen i løbet af  få år. Derfor giver det mening, at vejen er betalt på det tidspunkt.

Samtidigt peger Cowi på, at næsten halvdelen af anlægssummen på 13,7 millioner kroner er brugt til den store rundkørsel ved motortrafikvejen - et anlæg, der siden er overført til Vejdirektoratet, som har ansvaret for motortrafikvejen.

Prisfald fra 13 til en halv million

Hans melding satte teknisk forvaltning på arbejde. Her bad man det rådgivende ingeniørfirma Cowi om at udarbejde et notat, der redegjorde for betingelserne for en overtagelse. Hidtil havde meldingen nemlig været, at kommunen kun kunne overtage de 800 meter vej, hvis man betalte affald og genbrug de cirka 13 millioner kroner, som projektet kostede tilbage i 2011.

I notatet fra Cowi nåede man frem til en ganske anden pris. Ifølge beregningerne kan kommunen nøjes med at betale 563.000 kroner - og den løsning har natur- og miljøudvalget, teknisk udvalg og mandag økonomiudvalget sagt ja til. Helt overordnet ønsker alle politikerne nemlig, at vejen kommer i spil som en ekstra indkørsel til Vejle. Det vil skabe lettere adgang til og fra blandt andet DGI Huset og samtidigt aflaste krydset mellem Boulevarden og motortrafikvejen fra Skibet/Billund.

Næsten for godt

Problemet er bare, at politikerne føler, at notatet næsten er for godt til at være sandt. Både i teknisk udvalg og i natur- og miljøudvalget har politikerne bedt om at få de juridiske og økonomiske aspekter afklaret.

I økonomiudvalget slog blandt andet den konservative Dan Arnløv Jørgensen til lyd for, at man fik et juridisk notat, der garanterede, at transaktionen er lovlig:

- Jeg vil ikke ind i en ny Tulipssag, forklarer Dan Arnløv Jørgensen med henvisning til den godt 30 år gamle sag, der endte med en bod til et stort flertal af de daværende medlemmer af Vejle Byråd.

Han hæfter sig blandt andet ved, at det var borgmester Jens Ejner Christensen, der stod bag indstillingen til økonomiudvalget:

- Almindeligvis er det kommunaldirektøren. Det har gjort mig usikker på, om kommunens forvaltning står bag indstillingen, siger Dan Arnløv Jørgensen.

Den bekymring maner kommunaldirektør Niels Ågesen i jorden.

- Vi indstiller ikke noget, der er ulovligt. Derfor er der ingen problemer med at få et juridisk notat. Når det var borgmesteren, der stod bag indstillingen, skyldes det, at teknisk udvalg og natur- og miljøudvalget havde tilføjelser. Og når det er en politisk indstilling, er det borgmesteren, der indstiller til økonomiudvalget.

Mest læste